گوگل وبمستر چیست و چه کاربرد و چه مزایایی دارد؟

گوگل وبمستر چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل وبمستر

 

با عرض سلام خدمت همراهان همیشگی گیک آنلاین

توی این مقاله قصد دارم که راجب گوگل وبمستر (Google web master) که چیه و کاربردش توی چه زمینه ایی هست و مزیت هاش بحث کنیم.

گوگل وبمستر چیست؟

گوگل وبمستر (Google web master) یکی از قدرتمند ترین ابزارهای گوگل می باشد، که به مدیریت وبسایت ما در موتور جستجو گر گوگل کمک میکند. به این صورت که اول به ما اطمینان میدهد جستجوگر گوگل به سایت ما دسترسی دارد، سپس اطلاعاتی در اختیار ما میگذارد که با مطالعه و پیگیری آنها درمیابیم گوگل سایت ما را چگونه میبیند و برای بهینه سازی سایت خود چه مواردی هست که باید در نظر بگیریم. گوگل وبمستر یک خدمات رایگان ارائه شده توسط گوگل است که کمک میکند وضعیت سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل نظارت و مدیریت کنید. شما مجبور به ثبت نام در ابزار گوگل وبمستر نیستید وقتی که سایتتون در نتایج گوگل وجود دارد، اما ابزار گوگل وبمستر به شما کمک میکند تا نحوه درک گوگل از سایت را متوجه شوید و آنرا برای نتایج بهتر بهینه سازی کنید.

چرا از ابزار گوگل وبمستر استفاده کنیم؟

مشاهده عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل:

• جهت اطمینان از دسترسی ربات گوگل به محتوای سایت.
• ثبت محتوای جدید برای خزیدن سریعتر ربات گوگل و حذف محتوای خاصی از نتایج جستجوی گوگل.
• متوجه میزان جذابیت محتوای سایت در نتایج جستجوی سایت.
• مدیریت سایت با رفع اختلالهای موجود در عملکرد ربات گوگل
• مشاهده و راه حل رفع بد افزار و اسپم شناخته شدن سایت توسط گوگل

مشاهده نحوه جستجو در گوگل و دیده شدن سایت شما:

  •  با جستجوی چه عبارتی سایت شما دیده میشود؟
  • کدام عبارت بازدید کننده بیشتری به سایت شما میتواند هدایت کند؟
  • آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رخدادهای سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
  • کدام سایت به سایت شما لینک شده است؟
  • آیا نسخه موبایل سایت شما بخوبی بهینه سازی شده است؟

گوگل وبمستر چه اطلاعات و امکاناتی را در اختیار ما قرار میدهد؟

  • اطمینان از دسترسی گوگل به سایت ما
  • امکان درخواست بررسی مجدد ربات های تحلیل گر گوگل از سایت ما و یا امکان مسدود کردن دسترسی  بخشی از سایت برای ربات ها گوگل
  • بررسی عملکرد محتوای سایت به صورت نمودار
  • مشاهده خطا ها و مشکلاتی که باعث می شود که گوگل نتواند به درستی محتویات سایت ما را بررسی کند
  • شناسایی اسپم های موجود در سایت
  • می توانیم بفهمیم چه مورد سوالی  توسط کاربرباعث می شود تا گوگل سایت ما را نمایش دهد؟ و یا سوالی هست که بازدید سایت ما را از سایت های دیگر بیشتر میکند؟
  • لیستی از سایت هایی که  به وبسایت ما لینک داده باشند
  • و…

چه کسی بهتر است از گوگل وبمستر استفاده کند؟

هر کسی که سایت دارد، چه سایت عمومی باشد چه تخصصی، چه مبتدی باشد چه حرفه‌ای و… ابزار گوگل وبمستر میتواند به آن کمک کند.
صاحبان کسب کار و یا نمایندگی‌ها. حتی اگر شما فکر میکنید کار با ابزار گوگل وبمستر را بلد نیستید، شما بهتر است از آن آگاه باشید و اصول اولیه آنرا یادبگیرید. شما شاید برای سایت خود یک مدیر و یا یک بازاریاب استخدام کنید. در این صورت، شما میتوانید از طریق آن شخص از گزارشات ابزار گوگل وبمستر بهره ببرید. استخدام همچین کسی یک ایده خوب برای فهمیدن عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است بنابراین شما میتوانید با اطلاعات کافی تصمیمات مهمی در مورد کسب کار اینترنتی خود بگیرید.

متخصص سئو و یا بازاریابان. حتی اگر شما یک بازاریاب اینترنتی هستید ابزار گوگل وبمستر به شما کمک میکند و وضعیت کنونی سایت را در نتایح مشاهده کنید و سایت خود را برای رتبه بهتری بهینه سازی کنید و اطلاعات کافی در مورد ظاهر نتایج جستجو تصمیم گیری کنید. شما میتوانید اطلاعات ابزار گوگل وبمستر را در ابزارهای دیگر مثل Analytics, Google Trends و AdWords جهت آنالیز بهتر بهره ببرید.

مدیران سایت. شما به عنوان یک مدیر با استفاده از ابزار گوگل وبمستر میتوانید از سلامت سایتتون مطلع شوید. ابزار گوگل وبمستر به شما اجازه میدهد تا ارورهای سرور، مشکلات بارگذاری سایت، مسائل امنیتی، هک و تروجان را مشاهده کنید و سعی بر حل این مشکلات کنید و از برطرف شدن این مشکلات توسط ابزار گوگل وبمستر اطمینان حاصل کنید.

توسعه دهندگان وب. اگر شما یک کد نویس و یک نشانه گذار برای سایت هستید. ابزار گوگل وبمستر به شما کمک میکند که مشکلات نشانه گذاری و ساختار داده‌ها را مشاهده و سعی بر حل آنها کنید.

برخی از امکانات گوگل وبمستر :

بررسی خزنده های گوگل در سایت
نمایش آمار در مورد دسترسی به یک مطلب و بررسی دقیق روند پیشرفت و پس رفت هر صفحه و یا مطلب
اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
بررسی فایل robots.txt این نوع فایل می تواند برخی صفحات سایت را مسدود می کند تا موتورهای جستجو و فیدرها و rss ها دسترسی و  ایندکس کردن صفحه را نداشته باشند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارد
لیست صفحات داخلی و خارجی که به وب سایت لینک شده
لیست از لینک های شکسته سایت
نمایش تعداد کلیک هایی که به سایت شما داده شده و گوگل آنها را مانیتور کرده
ارسال و نمایش دقیق برخی پیام های هشدار دهنده مانند ویروسی بودن وبسایت ,فروش بک لینک و… به گوگل وبمستر
تنظیم دامنه مورد نظر (مثلا example.com را ترجیح می دهند از www.example.com و یا بالعکس استفاده کنند ) که تعیین کننده نمایش  URL سایت در موتورهای جستجو است. این مورد بعد از سال ۲۰۱۵ اهمیت قدیم را ندارد
نمایش میزان درستی و خوانایی کدهای سایت توسط گوگل

تمام موارد فوق برای موفقیت در سئو سایت اهمیت دارد

 

آموزش و نحوه کار با گوگل وبمستر

پس از آشنایی با این ابزار نحوه استفاده از آن را یاد میگیریم:

۱- قبل از هر چیز به یک اکانت گوگل یا جیمیل نیاز است.

۲- پس از ورود به حساب کاربری خود وارد لینک https://www.google.com/webmasters میشویم.

۳- در صفحه ای که باز میشود روی دکمه Sign in to Webmaster Tools کلیک میکنیم.

۴- در این مرحله باید سایت خود را وارد کنید.

 

گوگل وبمستر

 

۵- در اینجا لازم است که مالکیت سایت خود را به گوگل ثابت کنید که چند روش را به شما پیشنهاد میکند، سیستم سپهر ساده ترین راه را برای شما انتخاب کرده و امکان انجام آن را فراهم ساخته است.

از سربرگ Alternate methods گزینه ی HTML tag را انتخاب  کنید، در کادر ظاهر شده یک تگ html در اختیار شما قرار داده میشود که باید کپی کنید.

۶- در مدیریت سایت خود در سپهر به صفحه تنظیمات رفته و در سر برگ دیگر در قسمت کدهای اضافه یا اسکریپت به ابتدای صفحه (HEAD) تگ را قرار دهید.

۷- پس از ذخیره به صفحه گوگل وب مستر بازگشته و روی دکمه verify کلیک کنید.

در این مرحله شما موفق شدید سایت خود در وبمستر ثبت نمایید، در ادامه بخش های مهم ابزار گوگل وبمستر را توضیح خواهیم داد.

معرفی بخشی از قسمت های داشبورد گوگل وبمستر

وبمستر

این گزارش شامل:

  • کلماتی که با جستجوی آنها سایت شما یافت شده است و تعداد آنها

  • تعداد دفعاتی که کاربر با به کار گیری یک کلمه کلیدی به سایت شما وارد شده است

  • میزان کاهش یا افزایش کلیک روی لینک های سایت

  • نوع جستجو (رسانه های خاص مثل موسیقی یا ویدئو)

  • دستگاه ههای مختلف استفاده شده برای جستجو (موبایل، دسکتاپ و …)

  • مکان جغرافیایی

  • و کلماتی که در نتیجه جستجوی آنها بیشتر از ده کلیک روی سایت شما شده باشد

  • و….

 Links to Your Site

لیستی از لینک هایی که به سایت شما داده شده است را نمایش میدهد همچنین میتوانید متن های لینک شده را که گوگل آنها را یافته است را ببنید.

Internal links

صفحه ی لینک داخلی شامل لیستی از صفحات سایت شما است که از صفحات دیگر سایت لینک کسب کرده است.

برای موتورهای جستجو تعداد لینک های داخلی که به یک صفحه اشاره می کنند معیاری برای سنجش اهمیت آن صفحه است. اگر صفحه ی با اهمیت مورد نظر شما در این لیست وجود ندارد و یا صفحات کم اهمیت سایت شما دارای لینک های داخلی زیادی هستند؛ شما می بایست در دستورالعمل های لینک سازی خود تجدید نظر کنید.

Index Status

صفحه ی index status آماری از آدرس های url سایت که گوگل قادر به شناسایی و ذخیره اطلاعات آن ها است را تهیه می کند.

برای مثال ممکن است که شما صفحاتی داشته باشید که کاربران فقط با ورود به حساب کاربری خود میتوانند آنها را مشاهده کنند پس گوگل قادر به بررسی آنها نبوده است پس شما نیاز دارید که حالت آدرس دهی باhttps برای مثال درگوگل وبمستر را ارائه دهید.

Total URLs:  تمامی url هایی که در نمایش جستجو ظاهر می شوند را نشان می دهد.

blocked by robots: جمع کل آدرس های url ای که به وسیله ی فایل robot.txt ؛اجازه دستیابی به آنها مسدود شده است را نمایش می دهد. شما میتوانید تیک مربوط به نمایش url های مسدود شده را بردارید.

URLs removed: تمامی آدرس های urlی که شما به وسیله ی ابزار URL removal tool آنها را حذف کرده اید.

انتهای پیام / گیک آنلاین 

منابع : سامانه راهنما سپهر و وب مستر

مینو زمانی

دانشجوی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار در مقطع کارشناسی ناپیوسته

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات